__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Wow! Äntligen föreslås förändrad Af-metodik

måndag, mars 09, 2009

Wow! Äntligen föreslås förändrad Af-metodik

Tack Christer Ågren!

Jag bugar, jublar och dansar omkring av lycka för det här är alldeles fantastiskt. Nu föreslår äntligen någon en förändring av Arbetsförmedlingens arbetsmetodik och pekar på beprövade metoder som ett alternativ. Mannen som gjorde mig så lycklig heter Christer Ågren och skälet till min lycka är att han föreslår exakt det jag har stridit för i flera år. En viktig poäng i sammanhanget är att hans röst, till skillnad mot min, har pondus tack vare den position han har i samhällseliten, och det välkomnar jag. Då kanske någon lyssnar.

CITAT: Christer Ågren, Svenskt Näringslivs vice vd, lyfte fram Trygghetsrådets och Trygghetsfondens omställningsavtal som framgångsrecept för arbetsförmedlingen att ta efter. SLUT CITAT Nyheten publicerades 2009-03-09 på Svenskt Näringsliv.se och jag glädjer mig naturligtvis oerhört eftersom jag känner att jag får lite gehör. Han har förmodligen inte en aning om min blogg, men oavsett så gör jag vågen åt Christer Ågrens uttalande. Tack än en gång!

I nästa stund kommer de kritiska funderingarna. Hoppas nu bara att åhörarna tog in, och reflekterade över det han sa, tänker jag då. Jag hoppas verkligen det. Han gjorde helt rätt som använde TRR som exempel, men det är viktigt att påpeka att omställningsarbete av det slaget faktiskt försörjer en hel bransch. Det är oerhört många aktörer på den svenska arbetsmarknaden som arbetar med sådan metodik och alltså inte enbart
Trygghetsrådet,TRR och Trygghetsfonden.

Att en hel bransch har praktiserat den här metodiken i tre decennier och att statistiken visar att fler än sjuttio procent av deltagarna finner ju nytt jobb inom 7-8 månader, det framgår inte av artikeln.
Allt som blev sagt på mötet är givetvis inte dokumenterat. Det skulle vara kul att få veta om han presenterade någon form av statistik eller resultat från TRR och Trygghetsfonden.

Som sagt, vi får inte glömma att samtliga outplacementföretag och karriärrådgivningsbolag som arbetar med intern rörlighet samt uppsägningar och omställningsarbete har motsvarande erfarenhet av metodiken eller liknande metoder. TRR ligger dock nära tillhands för Svenskt Näringsliv eftersom TRR uteslutande bistår tjänstemän och aldrig övriga medarbetare i organisationer. TRR fokuserar de på den privata sektorn medan Trygghetsfonden arbetar inom kommun och landsting. I övrigt finns att stort antal aktörer på marknaden.

Risken finns att mötesdeltagarna på Saco:s seminarium nickade instämmande, men att Arbetsförmedlingen sedan fortsätter arbeta som om ingenting hade hänt. Christer Ågren hade förutom det lysande förslaget, ännu mer synpunkter på arbetsmarknadspolitiken. CITAT:
Regeringen måste justera sin arbetsmarknads-politik för lågkonjunkturen. Det framkom på Svenskt Näringslivs och Sacos seminarium om vilken jobbpolitik som fungerar framöver. SLUT CITAT


Christer Ågren, Svenskt Näringsliv, tycker att arbetsförmedlingen bör ta efter Trygghetsrådet och Tygghetsfonden i arbetsätt och det gör mig glad. Det vore väl på tiden att Arbetsförmedlingen tog efter beprövade metoder och gjorde något som leder någon vart? Som det ser ut idag ska de ju istället ska de ta in externa konsulter som ska göra jobbet åt dem. Inte kommer väl Arbetsförmedlingen att göra någon förändring bara för att vice vd:n på Svenskt Näringsliv anser att de ska göra det?

E Eklund

Om du vill kan du Pushadetta inlägg


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida