Människor får mirakulöst nog jobb genom nätverk, relationer och kontakter.
Jadå, vi hör medier uppmärksamma enskilda AF-enheter som uppnår lyckosamma resultat med detta, för DEM nya arbetssätt där de idag säger att de vänder på begreppen. De förundras över de goda resultaten av att arbeta annorlunda och istället nu ta hänsyn vad den arbetssökande vill. Ska man applådera deras framsynthet när man arbetat på detta sätt i decennier på andra marknadshåll? Ähhh.
Om vi inom svenskt näringsliv åstadkommer en förändrad syn på det som faktiskt måste kunna krävas av AF, möjliggör vi flera marknadsekonomiska fördelar. Investeringen i de enskilda individernas förmåga att bedriva en egen jobbsökningskampanj, hjälper samtidigt upp näringslivets PR.
Arbetssökande som aktivt bearbetar marknaden och på eget bevåg kontaktar beslutsfattare inom sina sökområden, talar naturligtvis om var de har för erfarenheter sedan tidigare. Med sin omvärldsanalys och egenutvecklade marknadsföring blir den arbetssökande i viss mån också en budbärare av det forna företagets budskap. Ju bättre näringsliv och regeringen investerar i densamma, desto bättre tar vi hand om våra mänskliga tillgångar på sikt.
E Eklund
Andra bloggar om:
jobb,
arbete,
arbetsgivare,
arbetstagare,
AMS,
Arbetsförmedlingen,
matchning,
politik,
arbetsmarknaden,
valet,
valfrågor,
riksdagen,
arbetslösheten,
1 kommentarer:
Precis sådär! Arbetsgivarna i landet har ekonomisk vinning i konceptet du precenterar. Arbetstagare mellan eller i jobb lockar oss att anställa om de visar sig självgående och företagssamma. Visar de sig öppna för förflyttning för egna hästar s.a.s. vet man som arbetsgivare att det är en person som står på egna ben. Självgående arbetstagare ger bättre arbetsrotation på arbetsmarknaden. Och det har vi arbetsgivare behållning av.
Du skriver bra. Måste bara framföra det.
-Jakob-
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida