Vem är du och vad vill du?
Förmågan att marknadsföra sig själv kommer med stor sannolikhet att vara lika självklar i framtiden som läroboken var i skolan för fyrtio år sedan. Din personliga marknadsföring kan göras lika lättförstålig för din omvärld som deras uppfattning om vem du är. Märkvärdigare behöver det inte vara. Vi är kanske inte helt vana att tala om oss själva på det viset, men vi kan alla gånger se till att det blir en vana. Eller hur?
Ge de människor du möter upplysningar om vad du är bra på. Berätta att du finns tillgänglig i fråga om arbete och tala om att du finns här för dem i din omgivning som kan vara dig behjälpliga med tips, råd, kontakter och hänvisningar vidare. Upprepa det du vill förmedla om dig själv, om och om igen i ditt eget kontaktnät, så visar du i högre grad att du är inriktad på att nå ditt mål, men gör det utan att belasta andra och utan att kräva uppmärksamhet. Var lyhörd för de kontakter du har som kan ge dig vägledning.
Man måste inte känna till var man finner den information man söker, men man bör känna till hur man söker information. Det är ditt informationshämtande som gör dig till expert på ditt sökområde och ju bättre du blir på att söka dig vidare i kontaktnätet desto större chans att människor hör av sig till dig och erbjuder dig jobb.
Jodå, det kan visst hända dig! Pröva så får du se.
E Eklund
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida