__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Nätverksbyggande och relationsmarknadsföring

måndag, november 14, 2005

Nätverksbyggande och relationsmarknadsföring

Personlig service och kunniga rådgivare

Om vi ändå kunde erbjuda alla Sveriges arbetslösa ett nytt AMS eller ett alternativ till AMS som mötte upp och gav enskilda individer personlig service.
Om vi ändå kunde erbjuda ett nytt slags AMS där rådgivare hade kunskap om hur man rustade människor på ett sätt som fungerade för olika människor i olika situationer så att jag som arbetslös kom dit och kunde känna att det här - det här arbetssättet - det skulle kunna fungera även för mig, oavsett vem jag var, vad jag hette eller vartifrån jag än kom.

Jag, underförstått jag som arbetssökande behöver "bli ett" med min jobbsökning för att göra det naturligt och bra. Jag behöver kunna identifiera mig med rollen jobbsökare utifrån den jag är och utifrån mina personliga preferenser och mina egna framtida önskningar. Jag vill och behöver påverka min egen situation.
För mig skulle det kännas helt naturligt att besöka ett jobbsökningsgalleri eller etablera kontakt med ett slags arbetsmarknadens sambandscentral som gav mig förutsättningarna och stöttning att klara jobbsökningprocesserna på egen hand.

Hur söker man jobb på ett framgångsrikt sätt i dagens Sverige?
Det självklara svaret om man ska peka på statistik och utfall är
- Genom nätverksbyggande och relationsmarknadsföring.
Genom nätverk och kontakter når 97 procent av alla som får jobb i landet sina arbeten numera. Observera att man inte får jobben genom att söka tjänsterna i platsannonserna. Endast 3 procent av rekryteringarna sker på det viset. Varför är det så få som känner till det? En bidragande orsak är att bemanningsföretagen som är så gigantiska förespråkar matchning. Medierna talar nästan uteslutande om matchning och politikerna likaså.

Kunskaperna om hur man erbjuder enskilda individer självinsikt inför sin personliga marknadsföring finns.
Kunskaperna om hur man tränar andra att utveckla en alldeles egen stil och en jobbsökning anpassad efter den enskildes förmåga finns.
Kunskaperna om hur man bidrar till att stärka självkänslan hos arbetssökande när det gäller att söka jobb via kontakter finns.
Kunskaper om nätverksbyggande och personlig marknadsföring finns också på många olika håll i landet, däribland hos oss som arbetar med karriärrådgivning och outplacement. Vi är många i landet som har arbetat med att bidra till att individer når jobb, med betoning på når jobb eftersom de lyckas.

Vi är många som arbetar med tjänster som resulterar i att individer själva når jobb, något jag hävdar att AMS insatser inte innebär. Där arbetar man i mycket liten utsträckning eller knappt alls med att lära ut personlig marknadsföring eller relationsmarknadsföring och nätverksbyggande.
Där arbetar man med det gamla vanliga att lära ut hur man skriver CV och hur man för sig på en anställningsintervju.
Det är under all kritik att AMS är så eftersatt.

Kunskaperna om lyckosamma sätt att söka och finna jobb har ännu inte nått ut till allmänheten. Kunskaperna om att man inte får jobb genom att leta efter lediga tjänster har inte nått allmänheten i tillräcklig omfattning. Allra minst inom AMS skulle jag vilja påstå, och det säger jag eftersom man faktiskt kan förväntar sig att inom AMS ska man veta hur man når jobben. Där ska man ha dessa kunskaperna år 2005, men det har man inte. Bara på några få håll.
Varför är det så? Och varför görs ingenting åt det? Det är inte okej att AMS medarbetare inte behärskar kunskaperna om hur man når jobb på den dolda arbetsmarknaden. Det är inte acceptabelt att miljardbelopp används till allt möjligt annat än att uppdatera medarbetarna. Det är inte vettigt att vi tillåter att AMS får fortsätta felinformera arbetslösa om hur man söker jobb. Och det är inte klokt att vi godtar att AMS anlitar bemanningsföretag och absolut inte att man annonserar ut arbetslösa som "realisationsresurser" till halva priset. (se hänvisning till artikeln i Di nedan)
Vi kan begära ett AMS som klarar av att bidra till att människor når jobb. Andra kan ju.

Hur kan vi hjälpas åt för att alla ska få tillgång till moderna jobbsökningsverktyg?

E Eklund

1 kommentarer:

Klockan tisdag, 15 november, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Respekt åt E. Eklund! Snart kommer detta förhoppningsvis att uppmärksammas i medierna.
AMS =
Anmärkningsvärt
Människoovärdigt
Substanslöst

Hugg upp den gamla skutan NU!
/R

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida