__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: En byråkratisk härva

torsdag, november 10, 2005

En byråkratisk härva


En eloge till DN som skriver om lyckosamma utfall och om människor som trotsar all regelstyrning och ser till att lösa sin situation.
Mer sånt i tidningarna!
Alla kan må gott av sådan inspiration.

"70 mil från arbetslöshet till jobb"

I artikeln vittnar Anna Pettersson om verkligheten som arbetslös:
" -
Om jag gick kursen så fick jag ingen a-kassa. De tyckte alltså att jag skulle vara arbetslös med a-kassa i stället för att sysselsätta mig och öka min kompetens. Sådant stör mig jättemycket. Så på ren irritation gick jag kursen i alla fall och blev av med a-kassan."

Ja, min kommentar är att AMS byråkrati överträffar sig själv. Visst kan man kalla det för en riktig byråkratisk härva? Anna är bara ett exempel bland många, många andra. Men hur många går därifrån håglösa utan att vare sig ha förmåga eller möjlighet att trotsa regelverket och gå sina egna vägar på det sätt som Anna gjorde? De försigkomna och tuffa klarar sig bra på egen hand, men de som inte törs eller kan gå sina egna vägar, hur blir det med dem? Tycker vi att det här är bra?

Läs artikeln i sin helhet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=471973&d=1042

Artikeln författades av German Bender-Pulido

Läs även Tumskruvar dras åt på de arbetslösa

E Eklund


Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Klockan lördag, 12 november, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Hallå

Artikeln om tumskrubvarna och detm alltså vad menar dom med att `arbetsförmedlingen är för eftergiven mot maskande arbetssökande´?
Å det där med att förmedlingarna anvisar de sökande för få arbeten. Hur faen skulle det se ut om de anvisade fler? De jobben man har blivit abvisad har ju varit rena bjäbbet. Förresten vet jag flera som varit inskrivna i flera år utan att ha fått ett enda förslag. Till en annan har det varit precis tvärtemot det har kommit hur mycket som helst, men inte alls inom det område man kan ta. Rena bjäbbet- De vet inte vad de dillar om. Där står om sanktioner och om minskad eller indragen ersättning när eller om man inte tillräckligt aktivt söker jobb, och/eller är ovilliga att ta anvisade jobb, på grund av geografiska avstånd, låg lön eller "fel" yrke och allt möjligt. Ja, man har hört om avstängningar från a-kassan som berott på såna saker men då är det precis som om man hittar på grejer för att hålla statistiken uppe. Det verkar så himla galet att man ska va uppe i mer är femtom sökningar i månan eller nåt när det inte finns ett endaste jobb att söka. Har de borgerliga som klagar sett hur tomt det är i platsannonerna? Va menar dom. Faen va sur man blir när man hör såna kommentarer alltså.

ScoobyDoobyDoo

 
Klockan lördag, 12 november, 2005 , Anonymous Anonym sa...

God morgon
Jag läste kommentaren intill och jag kan gott och väl förstå att man tjurar. På något sätt spelar man pekfingervalsen här. Det finns ingen anledning att detaljgranska orsak och verkan längre. Strukturellt är AMS ett stort fiasko som det tar sig ut idag. Hela AMS styrsystem är åt fanders. Inte kan man klaga på enskilda tangenter och att ett litet oproffsigt klinkande låter fel när hela pianot är ostämt och åhörarna är totalt tondöva. Usch, så fånigt alltsammans är. Tur att man är pensionär och inte berörs av missljudet. Men du Elisabeth, du kan väl anvisa dem vilken tonart de skulle kunna spela åtminstone? Visst skulle du det min vän? Du har mitt stora och fulla förtroende i den här debatten. Se till att väcka en opinion som skapar klang och rymd i diskussionerna. AMS har haft alltför stor absorptionsförmåga alldeles på tok för länge.

Din Vän
Björn L

/Björn H.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida