__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Jag ser rött - Vad ser du?

tisdag, februari 21, 2006

Jag ser rött - Vad ser du?

at

De flesta av landets arbetsförmedlingar är fortfarande inriktade på att ge grundläggande information om traditionell jobbsökning d.v.s. matchning. Det är sällan eller aldrig förekommande att man informerar om skillnaderna mellan ”bättre” och ”mindre bra” jobbsökningsmetoder. Men denna grundläggande information är knappt bättre än ingen information alls.

I vissa fall kan Arbetsförmedlingens informationsmöten vara sämre än ingenting eftersom föreläsningarna är koncentrerade till hur man som arbetslös ska göra för att kunna förlänga a-kasseperioden så långt som möjligt. Jag har själv vid ett arbetslöshetstillfälle under mitt yrkesliv deltagit vid några sådana möten på Arbetsförmedlingen. Möten som uteslutande ägnades åt frågor som handlade om hur man upprätthöll arbetslösheten. Inte ett ord sades om hur man på bästa sätt nådde en ny lösning på arbetsmarknaden. Inte ett ord!

Än värre är att de arbetslösa som deltagit vid dylika obligatoriska Af-sammankomster därefter fallit offer för de vedertagna jobbsökningsrutiner där arbetsförmedlare anmodas rapportera de arbetslösas jobbsökningsstatus. De som väl ingått i ett antal arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller aktiveringsprojekt har visat sig vara hälften så benägna att nå en lösning på arbetsmarknaden som de som inte ingått i något sysselsättningsprojekt alls.

Arbetsförmedlingen har stor förbättringspotential och jag tillhör dem hoppas på en förändring och en uppdatering av Af till 2000-tal. Jag hade därför föresatt mig att sitta bänkad framför tv:n för att ta del av partiledardebatten, men det blev inte riktig tså konstruktivt och lösningsfokuserat som jag hade hoppats. Jag ska återkomma till det i ett separat inlägg.
Såhär skrev man i DN om densamma:

"De borgerliga var som vanligt mycket noga med att påpeka att en och en halv miljon svenskar `inte går till jobbet´. Socialdemokraterna och samarbetspartierna var lika noga med att påpeka att man då räknar in både till exempel föräldralediga och de som är tjänstlediga för studier."

20/02/06 00:02 DN - Senaste Nytt
Globalisering och jobb i centrum



E Eklund



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida