__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Anställningsintervjun suger

fredag, oktober 14, 2005

Anställningsintervjun suger

Möten med människor är helt naturligt för de allra flesta men många tycker att anställningsintervjun suger.

Det är en utsatt situation som kan vara svettig och svår. Som sökande till en tjänst ställs du i jämförelse med arbetsgivarens kravspecifikation. Därtill jämförs du med andra sökande, men man måste ju genomlida processen eftersom det är såhär man får jobb. Tror du ja.

Bara några få av alla rekryteringar sker på det viset.
Ja, bara några få.
Jobbsökning i sig är inget revolutionerande eller nytt. Snarare mer naturligt än den konstruerade tillställning som kallas anställningsintervju och som sker på löpande band. Jobbsökning är inte så märkvärdigt att du behöver proffs som väljer ut en lämplig plats åt dig och talar om vad du ska eller bör göra med ditt yrkesliv. Lita på dig själv och dina egna drivkrafter. Av vilket skäl skulle du själv skapa kontaktnät för att få jobb?
Den avgörande skillnaden består i att du själv bestämmer yrkesmål och inriktning.
Mina erfarenheter har fått mig att förstå att vi behöver träna på att gå våra egna sökvägar.
För den sakens skull handlar inte jobbsökningen om att begära eller kräva plats. Inte tigga och be om hjälp att bli anställda någonstans. Inte heller leta efter en ledig plats. Och inte att förlita oss på att någon annan ska lösa det åt oss. Kalla det hellre att undersöka och identifiera marknadens behov av det jag kan och motiveras av att göra. För att kunna identifiera marknaden i avsaknad på konkreta jobberbjudanden och tjänsteförfrågningar behöver den arbetssökande skapa ett eget kontaktnät. Kontakterna sker i möte med andra människor inom högst personliga målgrupper, marknader och marknadssegmenteringar. Man träffar någon inom sitt sökområde eller intresseområde om man så vill, som i sin tur hänvisar till någon annan. Utsikterna att nå och få jobb hör intimt ihop med det egenupplevda behovet av identifiering, etablering och utvecklande av kontaktnät menar jag. För att bli hänvisad vidare måste människorna du möter förstå vad som gör dig unik. De behöver fatta vad du är bra på och vad du vill så att de kan kommunicera det vidare. Jag som arbetssökande för en för mig fullständigt naturlig dialog med olika kontakter på marknaden som visar sig ha intresse eller behov av att få någonting gjort eller utfört. Anställningen blir inte till genom en arbetsgivares val av en ny anställd eller resurs utan genom dialog där båda inblandade parters mål uppfylls och ett ömsesidigt givande av löften genomförs.
E Eklund

4 kommentarer:

Klockan fredag, 14 oktober, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Hello
Anställningsintervjuer blir enklare ju fler man varit på. Ringa bara in ett jobb som frestar dig och ligg på! Funkar för mig.
(Sjögren)

 
Klockan torsdag, 27 oktober, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Aldrig hade jag kunnat tro att det skulle vara så mycket nerver involverade vid ett ynkans litet möte. Stora starka karln kallsvettades. Min förtjusande dotter uppmuntrade mig när jag kom hem. Jag hade tydligen haft slipsen fastklämd i bildörren hela vägen ut från garaget efter anställningsintervjun och hon hade följt den gatan fram när jag kom hem. "Du fladdrade så fint när du kom pappa så du har nog fått jobbet"./Leffe

 
Klockan torsdag, 27 oktober, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Hördu sjögren, Hur då bara ringa in ett jobb som frestar? Det finns inga jobb att söka hur mycket dom än skulle fresta.

 
Klockan fredag, 28 oktober, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Kära E, om du bara visste hur många möten jag har deltagit i under årens lopp. Sammankomster som ofta ägt rum i fjärran länder. Mycket resor och många, många affärsmöten. Det går inte att räkna dem alla.

När jag så skulle möta människor i rollen jobbsökare, eller mer korrekt som marknadsförare av mig själv, ja då föll ridån och jag stod där kall och frusen. Det var svårt att föreställa sig hur mycket mer nervöst det blev plötsligt. Jag måste säga att jag hade vansinnigt svårt för att tala om mig själv i början. Att plötsligt försvara sina egna erfarenheter inför andra utan att kunna huka sig bakom ett projekt eller en affärsuppgörelse.

Hur det kunde vara så komplicerat det hade jag faktiskt ingen aning om förrän jag befann mig i just den situationen själv. Som tur är gick det ju bra. Inget allvarligt gick fel i alla fall och jag har ju ett arbete att gå till idag som jag trivs bra mycket bättre med än det förra om sanningen ska fram. Det ska du ha ett varmt tack för. Utan din insats hade jag inte varit där jag är idag. Följer din bloggs utveckling med stort intresse.
P-O

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida