__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Matchning dominerar

fredag, oktober 14, 2005

Matchning dominerar


Det är fint.









Folk som betraktar arbetslösheten har ett avvärjande, ursäktande sätt att säga att det inte finns några goda möjligheter att få jobb idag. De som mot alla odds får jobb - ja de har helt enkelt tur eller flyt.

Vet man inte hur man skulle kunna hjälpa upp arbetslöshetssituationen är det säkert ett fantastiskt bra sätt att stilla sitt samvete att resonera så. Det är fint. Då kan vi koppla av och njuta av tillvaron. Det finns ändå inget vi kan göra. Hur patetiskt är det att tro att något löser sig så? Varför väljer vi att blunda för verkligheten när så många kan bli hjälpta? Alltför sällan tar vi del av glädjestrålande nyheter som vittnar om goda exempel på lösningar. Vanligare är det då att sitta bakom ett skrivbord och spekulera i hur det kanske skulle kunna gå att lösa arbetslöshetsproblematiken. Man fantiserar om hur det kan bli bättre på arbetsmarknaden och för de arbetslösa. En dominerande idé är matchning. Matchning är ordet på mångas läppar. Förbättrad matchning mellan sökande och arbetsgivare är förslag som ges tummen upp inom såväl riksdag som regering. Och vi förlitar oss på deras kunskap i frågan. Bara några få ser rött när massmedia och politiker förmedlar vita lögner om arbetsmarknadens nuläge och framtid. Matchning dominerar som ett svenskt toppenförslag men matchning fungerar ju inte i praktiken. De allra flesta av oss vet dock inte hur det förhåller sig på arbetsmarknaden och vi litar blint på det som sägs. Det låter ju bra!? Först när vi själva drabbas av arbetslöshet får vi reda på hur det hänger ihop. Då inser man som först att ingen talat om hur man skulle göra. Matchningen hjälpte dem inte. Arbetslösa upplever att de söker och söker men väljs bort. För att de gjorde fel eller för att de gjorde alldeles, alldeles rätt.
E Eklund

1 kommentarer:

Klockan fredag, 14 oktober, 2005 , Anonymous Jan Olof Olsson sa...

Cyniskt. Är annonsering efter anställda framledes företagssatsningar dömda att gå åt pipan?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida