Betona personligt ansvar och egna val
När vi talar om jobbsökning och då främst genom personlig marknadsföring bör vi skilja på det vi inte kan påverka d.v.s. det vi kallar ödet eller slumpen och det som är möjligt att påverka.
I en arbetslöshetssituation kan det vara problematiskt att hålla isär yttre och faktiska hinder och de inre hinder som vi själva, och vi ibland tillsammans med omgivningen, bygger upp.
Vi väljer, medvetet eller ej och ju bättre vi förstår vad som får oss att välja desto bättre förutsättningar har vi att nå våra mål. Förståelsen för sig själv kan vara avgörande för motivationen att förändra eller påverka sin egen yrkeslivssituation. Ju bättre du lär känna dig själv och dina starka sidor, desto bättre kan du förmodligen kommunicera om dem inför andra.
Du är allra bäst på att marknadsföra dig själv i möten med andra människor. Ingen annan kan göra det bättre åt dig. Kom ihåg att möten med (för dig) rätt människor kan öppna dörrar. Genom att arbeta intensivt med att träffa människor, ställa frågor och lyssna skapar du de bästa förutsättningarna att nå ditt yrkesmål. Se till bli expert på det sökområdet på arbetsmarknaden som intresserar dig. Notera att ett intresseområde som är snävt, lite konstigt och typiskt dig, faktiskt kan leda till anställning på ett smidigare och snabbare sätt än om du är bred i din inriktning och kan tänka dig att arbeta med nästan vad som helst.
Låter det underligt?
Tänk på att när du knyter kontakter och undersöker marknaden i möten med människor, lämnar du uppgifter om dig själv som på ett konstruktivt sätt leder dig vidare i deras nätverk i sin tur. Om du då är allmänt folklig och inte ger sken av att vara särskilt nyfiken på, eller kunnig inom, något speciellt område - hur ska de kommunicera "dig" vidare till andra då?
Så, hellre lite konstig och speciell i din inriktning än lik alla andra och öppen för att arbeta med vad som helst.
Var tydlig i din profilering av dig själv. Om inte du själv kan se eller ta vara på dina egna yrkesresurser eller möjligheter, hur ska då någon annan förväntas se dem? Du är den som kan bättra på dina egna chanser att förverkliga dina yrkesmål. Vad du behöver få andra att förstå i din jobbsökning är att Du är själva lösningen på någon arbetsgivares behov. Någon arbetsgivare behöver få något utfört, och det är du som kan och vill göra det men be inte om hjälp att fixa eller ordna jobb åt dig. Be om tips, råd och följdkontakter inom det område som intresserar dig.
E Eklund
Andra bloggar om: jobb, arbete, arbetsgivare, arbetstagare, AMS, Arbetsförmedlingen, matchning, politik, arbetsmarknaden, valet, valfrågor, riksdagen, arbetslösheten,
2 kommentarer:
Jaha, och om man inte vet vad man vill då?
/JH
Hello.
Hur många vet eller kan det där med personlig marknadsföring?
Jag kan det då inte.
Vart ska man vända sig?
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida