__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Ja, arbetsmatchning fungerar dåligt

lördag, december 03, 2005

Ja, arbetsmatchning fungerar dåligt

Arbetsmatchning fungerar dåligt. Statistiskt sett svarar matchningen för en bråkdel av alla rekryteringar.
Ur ett uppifrånperspektiv kan det kanske tyckas dystert att man inte har större manipulativ makt vid rekryteringarna?

Men, jodå, så ligger det till.
Arbetsmatchning och det där med att "fixa jobb", har ett oerhört lågt statistiskt utfall.
Det är helt enkelt ingen bra sökmetod längre. Åtminstone inte om man vill öka sannolikheten att få jobb.

Vänder du dig till ett bemanningsföretag så matchar de arbetsgivarbehoven med tillgängliga arbetsmarknadsresurser vid ungefär 15 procent av alla landets rekryteringar. AMS fixar 2.8 procent. För att nå jobben måste man kunna personlig marknadsföring. Något AMS inte behärskar att lära ut.

"Arbetsmatchningen fungerar dåligt" är rubriken till en artikel publicerad 2005-12-01, skriven av Anna Hellberg. Rubriken flaggar ju inte upp för någon nyhet direkt, även om det dessvärre är den allmänna uppfattningen att man får jobb via matchning, men texten lyder:
"En av arbetsförmedlingens viktigaste uppgift är att para ihop arbetssökande med lediga och passande jobb.
Den hjälpen existerar inte, berättar flera arbetslösa som UNT pratat med."


Du finner artikeln i sin helhet på länken nedan.
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=3-AV_ID=451702,00.html


Anna Hellberg berättar vidare:"Ams nye generaldirektör Bo Bylund uppgav tidigare i höstas att det är viktigt att få till en effektivare matchning mellan efterfrågan på arbetskraft och arbetssökande på arbetsförmedlingarna i landet."

Med all respekt för Bo Bylund, men honom skulle jag vilja erbjuda en gedigen metodutbildning. Kan vi inte en gång för alla utbilda honom i hur man bygger nätverk och personligen marknadsför sig själv, så att han bättre förstår hur det går till att få jobb. Matchning? Äh, lägg av! Det kanske fungerade för den breda massan på åttiotalet, men inte idag. Bo Bylund vet tydligen hur få som får jobb via matchning. Och vilka gör förresten det?
Tyvärr snedvrider media hela vår verklighetsbild genom dylika artiklar. Det är inte så fasansfullt att AMS inte matchar i den utsträckning många kanske förväntat sig. Då är det värre att de inte vet hur man lär ut "hjälp till självhjälp".
AMS har förbättringspotential, men där måste jag faktiskt försvara
Kina Gustafsson, biträdande chef AF Resurs i Uppsala, när hon säger:
"Föreställningen att vi `fixar jobb´ är helt fel. Vi hjälper till att skapa de kontakter som behövs. Resten måste man ordna själv."
Vad Arbetsförmedlingen borde förbättra är inte sin matchning eller sin förmåga att ordna jobb. De borde istället lära ut hur man klarar sin personliga marknadsföring på egen hand. Eftersom det är så man når jobb på den dolda arbetsmarknaden. Men AMS (nationellt)behärskar inte de metoderna. (Regionala undantag)
Göran Persson sa tidigare i höst att AMS skulle ta hjälp av bemanningsföretagen. Även i det sammanhanget svamlade man om matchning. När ska de begripa?

E Eklund


Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Och fler bloggar : , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Klockan söndag, 04 december, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Byt namn på den j-a förmedlingen då.
Svensk Kassaservice ska lägga ner. För att KUNDERNA svek.
Jo för att man splittade isär hela skiten. Inte för att man ville ränna runt på stan. Fick dom inte som dom ville då. Var det inte så man ville från början. Man ville väl ta det pö om pö? Kunderna svek? Den dan grisar kan flyga kommer kunderna att svika arbetsförmedlingen då va? Man måste ju! Man har ju inget val!

 
Klockan söndag, 04 december, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Hejsan!
Jag håller med föregående inlägg.
Svensk kassaservice lägger inte ner för att kunderna svek. Det blev en överflödig inrättning. Vad skulle man där och göra. Tillsut fanns det inget kvar att uträtta där som man inte kunde göra någonannanstans.
Fullt så smidigt är det ju inte med AF. Därför hjälper det inte att dissa AF heller. Ingen lyssnar. Ingen behöver en förändring. Allt funkar ju i samhället ändå. Och det är lätt att lägga skuld på oss arbetslösa. Vi är motsvarigheten till Svensk Kassaservice-kunderna.

Lägg ner Af före Svensk Kassaservice.

För att kunderna svek!

KN

 
Klockan tisdag, 06 december, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Mediaträna mediafolket!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida