Din jobbsökningskampanj
För att göra det bästa möjliga av din jobbsökning, satsa på en ordentlig kampanj. Ju mer du lyckas ta reda på desto enklare kommer det att bli för dig att nå dit du vill.
- Gå igenom de arbetsuppgifter du har erfarenhet av. Vilka är dina fördelar? Kan du säga vad du är bra på utan att det låter skrytigt? Om du säger att du är väldigt bra på något, så kan det misstolkas i Sverige. Men om du beskriver vad du har gjort tidigar, förtydligar när de där goda sidorna har uppmärksammats och hur dina tidigare arbetsgivare värderade dem, så får vi som lyOm du skulle säga att du är serviceinriktad, trevlig och positiv, så skulle det bara vara tomma fraser som egentligen inte sa så mycket om dig. Vem som helst skulle kunna säga tre egenskaper och det lät likadant som när du sa det. Men om du istället ger oss en inblick i dina erfarenheter såhär: "Jag har arbetat extra på ett café om helgerna och jag brukar alltid le och hälsa cafégästerna välkomna och om de köper kaffe så talar jag om för dem att jag serverar påtår vid bordet utan extra kostnad. Ägaren till caféet har givetvis sagt åt mig att bjuda på påtår eftersom den redan är inräknad i notan." Detta var bara ett exempel, men jag ville få dig att se skillnaden. Tre tomma ord jämfört med ett exempel där man kan tolka situationen. Man kan med enkelhet se att de tre orden finns med, eller hur?
- Skriv ner några av dina främsta förmågor. Fem till tio räcker till att börja med. Ge några exempel på situationer i yrkeslivet där dessa förmågor har kommit till användning. När du ska skriva exemplen, tänk på att inleda med att beskriva bakrunden, förtydliga själva problembilden, berätta hur du löste det hela och avsluta med att beskriva det goda resultatet av din insats. Utan att avslöja förmågorna hos den här personen, visar jag ett exempel: "Det var för två år sedan. Vi var trettio personer som hade hyrt en buss för att resa till nordnorska kusten för att fiska makrill. När vi väl var där blev det stökigt och oroligt i gruppen, för vi hade fyra båtar med inhyrda fiskare från orten och ingen av oss visste vem som skulle ta vilken båt. Så jag organiserade upp det hela. Först lottades platserna genom att lägga numrerade lappar i en hatt. De fyra båtarnas namn stod på lapparna och snart var alla ombord på respektive båt. Innan vi kastade loss utlyste jag en tävling. Den som fick den längsta och tyngsta makrillen skulle vinna. Vi hade jättekul under den där veckan i Norge. Förra hösten startade jag en firma. Det är en turistbyrå för alla möjliga fiskeresor. Laxfiske, makrill, ja vi hyr t.o.m ut platser ombord på räktrålare. Så nu arrangerar jag bussresor till fiskesamhällen i hela norden." Vad hör du i den här berättelsen? Vilka förmågor har personen som berättar?
- Vilken slags organisation eller företag söker du dig till? Gör en förteckning över alla du kan komma på. Spara listan. Den kommer troligen att växa medan din kampanj pågår.
- Vilka argument gäller för att motivera beslutsfattare inom ditt sökområde? Frågan kan vara svår att besvara innan du har satt igång. Men det kan vara bra att ha med i bakhuvudet när du tar kontakt så småningom. Även den frågan kommer att kompletteras
längre fram i tiden. - Hur många veksamheter finns det som erbjuder sådana jobb som det du vill arbeta med? Vad vet du om ditt sökområde? Har du en föreställning nu, så skriv ner den, för den kommer förmodligen att förändras efter det att du talat med en rad kontaktpersoner.
- Vilka ska du ta kontakt med först och hur får du tag på dem? Hur får du tag på de övriga?
- När ska du börja ringa alla de där samtalen? Hur mycket tid kommer du att avsätta för att boka förutsättningslösa möten?
- Var hittar du kontaktuppgifter och telefonnummer m.m. till dina nätverkskontakter?
- Vad ska du åstadkomma med din jobbsökningskampanj? Försök komma på några delmål på kortare sikt. Och vilka mål har du? Jag menar mer än att kampanjen ska ge dig en anställning på lång sikt, för det är ju självkart. Sätt gärna mätbara delmål som: "Jag ska kontakta hundra personer på olika företag." eller "Om två månader ska jag ha träffat minst sextio personer och intervjuat dem om det jag vill jobba med. Av dessa ska var och en ha gett mig minst en följdkontakt."
- Vilket är ditt huvudbudskap? Är det att presentera dig som alldeles unik inom ett visst område? Eller är det att ge arbetsgivare något nytt att reflektera över? Att knyta an til dina tidigare erfarenheter? Något annat?
- Ta ställning till hur mycket jobb du kan, vill och förmår lägga ner på din jobbsökningskampanj. Hur många ska du ringa per dag? Vilka dagar ska du jobba med den här kampanjen och hur många timmar ska du lägga per dag? Hur många möten kommer du att boka in per dag?
- Kategorisera dina kontakter. a/befintliga kontakter, såna som du känner, släkt vänner och tidigare lärare, chefer m.fl. b/"kalla" kontakter, såna som du ännu inte känner, men som du funnit i årsredovisningar, på företagets hemsida, i företagets presentationsmaterial, i en artikel, i Gula Sidorna eller som du fått via egna kontakter. c/personal, anställda och andra redan anställda inom exakt en sådan verksamhet som du vill jobba i. Det kan även vara kunder, leverantörer och andra som har en koppling till det bolaget. d/press, media, politiker och forskares undersökningar och statistiska material, där du funnit intressanta uppgifter om det du vill arbetea med. e/fackliga organisationer och förbund, myndigheter, kommunalkontor, föreningar och andra samhällsinstanser som kan ge dig mer information om det du vill jobba med.
- När du möter dina nya kontaktpersoner, se till att alltid fråga efter jobbtips, råd och nya följdkontakter.
Läs även andra bloggares åsikter om blogg, samhälle, jobb & arbetsmarknad, debatt, politik, arbetslöshet, jobbsökning, Af, AMS, karriärrådgivare, outplacement, rekrytering, jobbsökning, arbetsgivare, sökmetoder, matchning, ansökan, CV, nätverk, kontakter, arbetsmarknadspolitik, handläggare, a-kassa, arbetsplats, lågkonjunktur, högkonjunktur, tillväxt, företag, makteliten, socialen, långtidsarbetslös, utanförskap, inskriven, söka jobb, Platsjournalen, platsannons, yrkesval, val, valet, karriärvägar, kompetens, yrkeskompetens, förmåga, talang, personlighetstest, lämplighet, varsel, uppsägning, nedläggningshot, fusion, nyförvärv, aktiemarknad, nyanställa, säga upp, facket, fackförbund, arbetsgaranti, LAS, inriktning, yrkesmål, drömmar, drömjobbet, jobbletande, talangjakt, krav, rekryteringsbehov, yrkesförändring, yrkesliv, arbetslivet, erfarenhet, yrkesutveckling, aktivitet, PLUSjobb, aktivitetsgaranti, arbetsmarknadsprojekt, rekryteringsprocess, kostnad, lön, löntagare
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida