Perspektiv på arbetsmarknaden
En absolut förutsättning för lyckad jobbsökningsprocess och den personliga marknadsföringen är att fullt ut byta perspektiv. Vanligtvis ser man som arbetssökande upp till beslutsfattarna och låter marknadskrafterna bestämma inriktningen. Vi letar efter tomrum på den färdiga jobbkartan och söker lediga jobb. Platser som kanske inte ens finns. Efter att ha testat att göra så tidigare fast utan att få något jobb kan det kanske vara värt att ompröva? Varför inte träna upp vår förmåga att bli uppmärksamma och nyfikna spanare mot omvärlden istället?
Med överblick och egenutvecklad totalkoll på det som frestar dig kan du själv välja bättre. Vad vill du pröva på detta arbetsmarknadens stora smörgåsbord? Vad känner du skulle passa dig? Identifiera vad du lockas av att göra. Klargör dina möjligheter mot bakgrund av dina kompetenser och låt det ge dig kraft att kämpa för att nå det du söker. Spana sedan efter exakt det.
2 kommentarer:
Du har skrivit att det finns arbete trots att man inte ser det. Från arbetgivarhåll kan jag intyga inför de arbetslösa jag känner att aå är det. De hävdar att tillgången till arbete försvåras av att ”arbete helt enkelt inte finns att tillgå”. Jag läste nånstans att Drygt hälften av dem som fyllt 45 år anser att åldern starkt inverkar på sysselsättningsmöjligheterna. Jag tror att många är passiva i fråga om jobbsökning och många fastnar i ledighetens ekorrhjul. Behöver man inte gå till botten med problemen?
P B
Hur då gå till botten med problemen?
Hur ska man göra då?
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida