__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: AMS jobbar fel

fredag, februari 10, 2006

AMS jobbar fel


”Ams jobbar fel, konstaterar Torild Carlsson
som skrivit en bok med titeln`Äntligen måndag?´ .
Arbetssättet är uppbyggt för en industriell centralstyrning där alla förväntas göra samma sak. Så fungerar det inte längre, säger han. Han menar att enskilda arbetsförmedlare ofta har både vilja och idéer, men att de fastnar i strukturen där det är viktigare att administrera arbetslösheten än att bekämpa den.”

Skriver Bosse Andersson i en artikel i Dagens Nyheter.


Torild Carlsson (Ibility AB) anlitas ofta av just arbetsförmedlingar för att ge stöd och inspirera. I sin helt nyligen publicerade bok menar han att Ams som organisation kört fast i ett omodernt tänkesätt. Han säger på motsvarande sätt: ”En felsyn att antalet jobb är begränsat”, och vi vet ju vid det här laget hur mycket det ligger i det.

Jag passar på att gratulera dig Torild som äntligen fått boken "Äntligen måndag?" publicerad. Samtidigt tar jag naturligtvis tillfället i akt att marknadsföra manuset till min, som är skriven på samma tema men i en mer skönlitterär form. Och nej, det är inte så konstigt att vi delar uppfattningen om AMS arbetssätt. Vi är ju branschkollegor och förespråkar liknande förhållningssätt men det är nog inte det enda vi har gemensamt. Vi har nämligen en gemensam nämnare i en speciell person. Kanske har vi på så vis en alldeles särskild samsyn gällande fungerande förhållningssätt. Ja, det vågar jag faktiskt tro att vi har anledning till, och därför ska jag försöka förklara bakgrunden till det:

Som jag ser det mynnar erfarenheterna för min och Torilds del på sätt och vis ut i en och samma kunskapsflod. Många branschkollegors erfarenheter härrör från ett förgrenat delta av olika källor, men vårt gemensamma synsätt är självfallet präglat av bådas vårt samarbete med en viss Tomas Tjajkovski. Det är naturligt så eftersom Tomas Tjajkovski har så många års yrkeserfarenhet och är en slags dynamisk ursprungsformgivare, inspiratör och samarbetsskapare, men jag kan omöjligen beskriva det han behärskar. Han var en av de båda pionjärer i branschen som grundade det forna Antenn Samarbetspartner AB och som var först ut med att erbjuda outplacementprogram till andra organisationsmedlemmar än högre tjänstemän. Han var den som bland oändligt mycket annat bidrog till metodutvecklingen av Trygghetsrådets ursprungsmaterial. När Antenn Samarbetspartner AB så småningom köptes upp av ett nationellt bemanningsföretag lämnade Tomas och startade det Ibility AB som Torild Carlsson är delägare i.

Som en liten parentes:

Jag för min del hade från första stund Tomas Tjajkovski som förebild i branschen, och det var f.ö. han och hans dåtida kollega Mattias Kjellberg som gav mig förtroendet att ansvara för Antenn Samarbetspartner i västra Sverige. De vågade satsa på mina förmågor och den jag var. Tillsammans såg de förmodligen min unika potential, mina tillkortakommanden avseende utbildning inom beteendevetenskap och psykologi till trots, vilket jag är dem båda evigt tacksam för. I och med det förtroendet bidrog jag till att sätta Antenn på kartan med en enhet i Göteborg. Men när Proffice ett antal år senare förvärvade bolaget blev det jag brunnit för annorlunda. När jag sedermera blev erbjuden ett (som jag då tyckte bättre) alternativ av ägaren till det som då hette New Start valde jag att arbeta där som ett nästa steg i min yrkesutveckling. Alltsedan dess har olika allianser uppkommit och de olika inriktningarna i branschen har till och från korsats och samarbetsformerna har olika angränsningar till varann via gemensamma nätverk etc.

Avslutningsvis skickar jag en hälsning till er alla var och en
och rekomenderar er att ta del av Torild Carlssons "Äntligen måndag?"


E Eklund





Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Klockan fredag, 10 februari, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Toppen tjejen!
Jag har vart och köpt den nu. Tack för tipset, nu får vi se om det hjälper.
(HS)

 
Klockan fredag, 10 februari, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Hur bär du dig åt för att lyckas provocera i debatterna på arbetslöspassagen E ? Passerar bara förbi passagen ibland men tar någon stunds uppehåll om du skrivit. Nyupptäckte bloggen idag. Under hösten såg jag inget av värde direkt. Medan idag ska jag sätta mig och läsa in en del och ta ikapp lite. Gillar uppriktigt ditt sätt att angripa frågorna. Inte nytt för dig och dina medkollegor. Nytt och aningen svårt att sätta sig in i för mig. Föreställa sig kan man ju men där upphör vad man kan ta in. Leta efter en plats som stämmer med det man vill hörs ju logiskt men kan det funka?

 
Klockan måndag, 13 februari, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Vad kan de göra då. Det går ju inte att prata med dig. Bered dig på att vi inte ska dra det här snacket vidare.
När ska du förstå att det inte finns några jobb. Sverige tappas i hinkar och säljs på tub i Kina.

 
Klockan torsdag, 22 maj, 2008 , Anonymous Anonym sa...

Antenn jobbar precis som ams. Det som står på Antenns hemsida är bara floskler.

Läs mer på följande blogg:

http://arbeteformedlingen.blogspot.com/

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida