__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Negativt tänkande

onsdag, februari 01, 2006

Negativt tänkande


När man har gått arbetslös eller utan sysselsättning länge är det vanligt att man känner sig väldigt trött och sliten, utan att man ens gjort något ansträngande. Motgångar och motstånd i jobbsökningen ledet till uppgivenhet och känslor av maktlöshet.


Hela tillvaron kommer i otakt, somliga vänder på dygnet och är vakna när andra sover, andra ser till att aktivera sig med annat hela dagarna så att de håller jämt tempo med omgivningen i betraktarens ögon. Humöret är inte i topp… och man för en negativ inre dialog med sig själv i allt som sker. Just det negativa inre resonemanget gör att man förbiser eller förkastar information som annars skulle kunna vara behjälplig eller viktig.

Efter en längre tids negativt tänkande stänger man fullständigt av positiva alternativ. Omgivningen kan komma med konkreta förslag till lösning, men de biter helt enkelt inte. Man tar inte in informationen. Därför kan nära och kära uppleva att de inte ”får” hjälpa, och att deras råd är överflödiga. Individen kan erbjudas professionellt stöd men avstå hjälp till självhjälp, eftersom allt tolkas negativt och man kan inte förmå sig själv att ta sig ur det.

Den negativa dialogen är svår att bryta utan yttre påverkan eftersom det finns ett omedvetet motstånd att lyssna aktivt. Situationen blir statisk som när en person sa till sin vän för ett antal år sedan ”Jag hör inte vad du säger för jag lyssnar inte”. Det bara rinner av en och man vill inte sitt eget bästa.

Jag vet inte i hur stor utsträckning AMS och Af möter upp dessa individer och bistår dem att ta sig ur sin situation, men jag vet att det som görs inte är tillräckligt i förhållande till behoven.

E Eklund


5 kommentarer:

Klockan onsdag, 01 februari, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Hallelulja,`' this is a hallelulja moment.

 
Klockan onsdag, 01 februari, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Jag känner bara att jag vill skrika rätt ut när jag läser det där. Det är ju jag. Sådär är det för mig men jag vet inte hur jag ska kunna göra något åt det. På arbetsförmedlingen här nere finns ingenting dom kan göra och jag vet inte ens om jag skulle vilja prata med dom där byråkratråttorna, förlåt byråkratkrattorna, nä jag menar byråkratryttarna.

 
Klockan onsdag, 01 februari, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Nu e du inte så tuff va?

 
Klockan tisdag, 07 februari, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Jodå, Eklund är tuff. Så tuff som det bara är möjligt. Trust me, you don't know the half of it.
/Robert

 
Klockan torsdag, 15 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Jag sitter för närvarande på Arbetsförnedringens kontor i Linköping.

Jag är sedan 1993 återkommande "kund" hos AF, mer eller mindre löpande sedan -93.

Jag är utbildad Verktygsmakare med kompletterande vidareutbildning till CNC-operatör.

Med 3års gymnasial utbildning, samt ett påbyggnadsår och den senare vidareutbildningen, vad har jag då jobbat som?

Simlärare, allt-i-allo på restaurang, lärare i svenska, engelska och bild (icke licensierad (!)), butiksbiträde och på bondgård.

AF och AMS hävdar att det skriks efter Verktygsmakare/CNC-operatörer.

Har de själva sökt några sådana jobb?

Äsch... nog babblande och rabblande från mig.

Morsning...

//Richard

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida