__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Arbetslöshet, begrepp och lite fakta

torsdag, november 27, 2008

Arbetslöshet, begrepp och lite fakta


På den här bloggen skriver jag ju om landets arbetslöshet och sådant som berör ämnet. Med viss kritik ifrån en flitig besökare på bloggen, fick jag förståelse för att de uttryck jag använder, kanske inte är helt enkla att förstå. Jättebra att folk talar om vad jag behöver förbättra. Så jag ska förklara några saker.Det handlar inte om att underskatta kunnandet, men ibland kanske man har en bild av betydelsen till ett ord, men kan inse att någon annan har en annan bild av innebörden i samma ord.

Därför har jag letat upp en, som jag tycker jättebra sajt när det gäller att ta reda på betydelsen av de där samlingsbegreppen man använder i arbetslösetsdiskussioner. Jag ska visa fler exempel på bra ställen att hämta mer info på. Du klickar vidare på den undersrtukna texten.


Arbetslösheten mäts numera inom åldersintervallet 15-74 år.
Det är det officiella arbetslöshetsmåttet enligt EU:s förordningar och det inkluderar även heltidsstuderande som söker arbete, vilket det inte gjorde tidigare. Förr räknade man från 16år till 64år men det ändrades till EU-standard i augusti 2007 och man började mäta från15 till 74år istället?

Arbetslösa är personer som inte har ett arbete men som kan arbeta och söker arbete. Dessa mäts ofta som andel av den totala arbetskraften, vilket jag tycker är konstigt. Varför mäter man inte i förhållande till den alla landets människor t.ex. i åldrarna 15-74? Är det inte sådär de flesta tror att man menar när man exempelvis säger att vi har ca6,5% arbetslösa i Sverige? Resonerar jag fel när jag tänker att det blir jättekonstigt att ta arbetslöshet i förhållande till arbetskraften, när arbetskraften, som nu, minskar? Färre arbetande= mindre arbetskraft och sen ska arbetslösheten mätas av andelen total arbetskraft. Då blir det ju helt andra värden så att siffrorna slår i taket. Eller?

Konjunkturinstitutet KI, gav mig svaren. CITAT År 2007 hävde regeringen ett tidigare beslut avseende hur den svenska arbetslösheten ska redovisas. År 2007 uppgick arbetslösheten enligt den nya definitionen till 6,2 procent.

Arbetskraft är summan av sysselsatta och arbetslösa. Läs SCB:s Arbetskraftsundersökning (AKU) 15-74 år

Genom att klicka på följande rubrik får du fram fakta om begreppet arbetslöshet.

CITAT En person räknas som arbetslös om denna:

  • inte är sysselsatt.
  • kan börja ett arbete inom 14 dagar
  • har aktivt sökt ett arbete under de senaste 4 veckorna eller inväntar att börja arbete inom tre månader efter mätveckan. SLUT CITAT
www.ekonomifakta.se finns enkel, tillgänglig information om Sveriges ekonomi och företagsamhet. Klicka här och läs om Ekonomifakta där du kan hämta fakta om jobben, företagandet och tillväxten. SLUT CITAT Den svenska ekonomin är ett kretslopp som hela tiden producerar välfärd. När ekonomin växer kan välfärden öka för alla.SLUT CITAT

Sen hittade jag den här underfundiga informationen om Ekonomifakta:
CITAT
Ekonomifakta ägs av Svenskt Näringsliv och ska inspirera till samtal kring Sveriges utmaningar och möjligheter.Vi står för fakta. Åsikterna får du stå för själv.
SLUT CITAT En lite smårolig slutkläm, inte sant? Åsikterna får du stå för själv!

Likaså läser vi om finanskrisen och begriper att den påverkar arbetslösheten men kanske undrar: Vad är finanskrisen? Klicka då på den här texten.
Hoppas att detta var till nytta.

E Eklund
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida