__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Regeringens lyskraft, en guide i finansmörkret

måndag, december 08, 2008

Regeringens lyskraft, en guide i finansmörkret



När det talas så mycket om det negativa som sker med finanserna, så blänker det till när man hör eller ser något som ger bryter mönstret. Som det man kan läsa i dagens artikel i tidningar, och som även hörs i dagens nyhetssändningar på radio. Där lovordar man regeringen och påvisar att regeringen sköter finanskrisen snyggt.


Jag väljer att presentera nyheten med hjälp av Affärsvärlden. Du kan läsa mer här: "Finanskrisen gynnar borgarna." En majoritet av de tusen tllfrågade avslöjar att de har stort förtroende för regeringen just nu. Det har SKOP tagit reda på. "SKOP ställer regelbundet frågor om allmänhetens uppfattning om den ekonomiska situationen och om politiska opinioner." CITAT: - SKOP:s förtroendebalans för regeringen tangerar nu den högsta nivån som uppmätts sedan den borgerliga valsegern 2006. Det är ingen tvekan om att det är finanskrisen och recessionen som har lyft förtroendet för regeringen. SLUT CITAT Innehållet i artikeln består huvudsakligen av sifferstatistik, och alltsammans leder i samma. Den borgerliga regeringen står stadigt och pekar. Företagare i samhället efterlyser riktlinjer så att vi alla kan bibehålla välfärden utan att för den skull förbruka för mycket av våra eventuella tillgångar.

Ytterligare en guide genom det ekonomiska mörker som råder får vi då vi läser Dagens Industri. De visar en förteckning över de mest efterfrågade jobben, ur arbetsgivarperspektiv. Alltså ett utrop från Statistiska Centralbyrån, SCB om att här finns det jobb att hämta. Idag den 8:e december 2008 skriver Dagens Industri CITAT Det ser allt mörkare ut på arbetsmarknaden. Värst ser det ut för nyutexaminerade gymnasielärare, journalister och bibliotekarier. Men ett flertal yrken skriker fortfarande marknaden efter.Det visar SCB:s årliga arbetskraftsbarometer. SLUT CITAT Rubriken lyder: Här är Sveriges mest efterfrgade yrken.

Att nyheterna är bra någon gån emellanåt skadar ju inte. Och just nu är det väl viktigare än på väldigt länge att vi får lite upplysningar om var det finns möjliga vägar vidare. Vi behöver de där små signalerna som leder till hopp om en i alla avseenden bättre framtid.

PS: Jag har placerat min blogg i Ljungskilebloggkartan.se! DS

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

E Eklund

3 kommentarer:

Klockan lördag, 13 december, 2008 , Blogger Johanna sa...

Oj här var det verkligen intressant läsning! Lördagen är räddad!! :-)

 
Klockan söndag, 14 december, 2008 , Anonymous Anonym sa...

LOS MADRES!!! MAMMA ! XD
Nu har din ubergulliga son oxå en blogg. www.driven.bloggsida.se =D

// daniel

 
Klockan måndag, 15 december, 2008 , Anonymous Anonym sa...

Du är speciell. Jag tror att du gör mycket för samhället. I min familj är 4 av 5 personer arbetslösa. Vi bor i ett litet brukssamhälle. Och här jobbade hela tjocka släkten på bruket.
När bolaget flyttade ut verksamheten till mera låglöneländer välte hela vår bruks-idyll omkull.
Både syskon,föräldrar,kusiner och barn till arbetskamraterna har fått gå. Som farsan som har jobbat nästan trettio år där. "Är detta tacken" sa han ständigt och jämt. Man förstår ju att han är besviken.
Här på orten finns inga lediga jobb. På Arbetsförmedlingen ger man oss rådet att flytta till storstan. Det går ju för oss som är unga. Men som morsan och farsan. Inte flyttar dom inte.
Det jag ville säga är att Arbetsförmedlingen är rena botten. När man verkligen behöver deras hjälp. Vad gör man?
Jag tror att nästan alla här på orten har någon närstående som jobbade där. Och som har fått slut. Det e faen inte så lätt heller för dom som är kvar där. Då ska dom hålla ångan uppe och bita ihop liksom. Bolaget vill ju pressa på hårdare. Och dom hotar i förklädda ord ocm att håller dom inte uppe produktionstakten och sånt då kan fler få gå.
Min flickvän jobbar på administrationen. Hon berättar varje dag att någon ur personalen har setat hos henne och gråtit. Inte för dom själva fått slut, utan många andra i deras familj. På såna här platser borde Arbetsförmedlingen gra specialerbjudanden för bruket. Inte vet jag. Men något brde de fanimej göra.
Morsn hittade din blogg. Hon gav den till mig och sa: "Här har du en till som står på barrikaderna och kritiserar Arbetsförmedlingen."
Jag vet vad hon menar. Vi har många runt oss som har skrivit in sig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen här. Ja, så blev man ju kallad till ett möte med en personlig handläggare. Uppgifter skulle läggas in i datorn. SAMTIDIGT som vi pratade om mina erfarenheter? Hade jag setat där själv hade "uppgifterna" varit inlagda på en gång. Det tog ju fanimej en TIMMA. Och ändå fattades saker på den där. Då hittade min handläggare på egna alternativ. Som hon tyckte. Konsekvens? Jo,nu kommer brev efter brev till mig. Om jobb som jag inte kan söka. Såna jobb som kommer som förslag. I toppen på papperet står de namnen på "uppgifter" som hon hade puttat in där. Ja, då kom ju samtal då. Om att jag inte hade sökt de där jobben. Jag kan väl fasen inte söka jobb som jag inte är kvalificerad till. Bara för att hon skrivit det i sin j-a dator?
Det är helt j-a sjukt.
När morsan gav mig lappen med din blogg,såg hon det jag ser jag med. Du tar upp sånt som ingen jävel vågar. Många pratar hemma över köksbordet,men där stannar det.
Fortsätt som du gjort!


Jakob Åkerblom

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida