__________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________ Free Logo From Thefreelogomakers.com
3h - Leaderboard You Travel Sweden 728x90 Teame2: Personlig marknadsföring som ringar på vattnet

söndag, januari 11, 2009

Personlig marknadsföring som ringar på vattnet

Var noga med din presentation

Skaffa ett nätverk av människor som sprider information om dig till andra. Se bara till att dina allra första kontakter får samma information som de längre ut i kontaktnätet. Och undvik att starta inom den egna familjen, de kan sällan vara objektiva utan säger kanske att du är en sån himla go´person.

Bestäm dig för en målgrupp. Gör en muntlig presentation och håll sedan fast vid den. Låt detta kommuniceras vidare. Upprepa det du har sagt, och upprepa det om och om igen utan förändring. Nå ut med det här till alla som arbetar med liknande saker du vill göra, eller som har förstått känner andra som gör det. Hör dig för och inhämta nya förslag på kontaktpersoner.

Som ringar på vattnet växer kontaktnätet. Men du måste upprepa din presentation kontinueligt för att det inte ska ebba ut. Se till att du säger samma sak till dina första kontakter som till dina gamla klasskamrater som du möter i livsmedelsbutiken eller till dina bekanta på gymet. Överallt ser du till att upprepa din beskrivning av vad du är bra på och därför vill jobba med.

Om du inte gör så, riskerar du att somliga säger det ena och somliga det andra och tillslut möts dessa, med helt skilda uppfattningar om vad du vill och vad du säger dig vara bra på. Skulle informationen skilja sig åt riktigt mycket kan kontakter känna sig felinformerade och bli uppgivna och välja att upphöra att prata om dina mål, eftersom de tröttnade.

Likaså om det skulle ske någon förändring. Om du sagt att du ska gå en utbildning, men väljer en annan så behöver du korrigera det du först sa. Du kanske har fått tips om en annan väg att gå för att komma dit du vill och då måste du sprida den nya informationen.

Strunta i att dra dina eventuella besvikelser. Du fungerar på sätt och vis som deras coach nu och det ska vara väldigt enkelt att ha med dig att göra. Om du av någon anledning är bitter över något som har med din jobbsökning att göra t.ex. att du fick sparken från det förra jobbet,så prata av dig med dina nära och kära. Låt bli att ta upp det vid ditt nätverksbyggande. Samma sak med att tala illa om en före detta chef eller någon annan. Det är inget bra för det slår bara tillbaka på dig själv. Då blir det lätt att det sprids i nätverket, och det har du ingen glädje av.

Små förändringar kan fungera som en ny intresseväckare. Ditt komplement ger dig anledning att ringa kontakterna igen och detta utan att pressa dem på jobbförslag. Det enda du begär är tips, råd och följdkontakter. Du får anledning att stämma av om de har hört något branschnytt. Samtidigt som du uppdaterar dem, passar du på att hämta nya råd, tips och nyheter från dem. Ert gemensamma tema är ditt favoritintresse som du i framtiden vill jobba med.

Ditt kontaktnät kommer att leda dig dit du vill, men utan att du någonsin ber någon fixa ett jobb åt dig. Du ska hela tiden själv bära ansvaret för processen och inte lägga det på någon annan. Om de däremot frivillit kommer med förslag, för det kommer så småningom från de mest oväntade hållen, så har du bara att välja på om du vill tacka nej eller ja.

E Eklund


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Klockan måndag, 12 januari, 2009 , Anonymous Anonym sa...

Hej!

Jag har sökt jobb i ett år snart. Letar i annonser och har anmält mig på CV-databeser. Hittar ingenting om dom bitarna på din blogg. Menar du verkligen att det jag har gjort i ett år är fel? Det kan du väl ändå inte säga? Skulle jag ha gjort allt i onödan då? Jag har sökt 92 jobb. Varit på 8 anställningsintervjuer. Fått mer än trettio jobbförslag från olika CV-databaser. Inget jobb dock.

Vanja Toresson

 
Klockan tisdag, 13 januari, 2009 , Blogger Teame2 sa...

Jag vill inte påstå att det finns något "rätt" eller "fel". Jag tycker att du borde ta och fundera över möjligheterna att söka på något annat sätt. Nu framgår det inte av ditt inlägg om de 92 jobben du sökt är jobb som du sökt via jobbannonser, men jag antar det. Så många NEJ eller total tystnad t.o.m. Jag undrar om du själv har kontaktat arbetsgivarna, personalcheferna eller rekryteringsbolagen som hjälper dem med rekryteringsprocessen. Inte för att ringa och höra hur det går, utan för att fåga om de har tagit emot dina ansökningshandlingar och om det finns något därutöver du behöver göra för dem. Då tar de med största sannolikhet fram dina papper och tittar på dem. Har du gjort allt du kan göra? Känner du att du har kontrollen när du söker jobb via annons, eller upplever du att det är de som har makten?

Jag menar bara att det finns metoder som inte passar för alla. Och det finns metoder som fungerar bättre och sämre för de allra flesta. Om du har säkt 92 jobb och har fått trettio till att söka från nån nätsajt så är du uppe i 122st. Om samtliga var nitlotter, varför ska den 123:e vara vinst?
Jag är övertygad om att du har talanger, förmågor, egenskaper och styrkor som inte syns i dina papper.

Om du fick en chans att presentera dig muntligen, skulle du då föredra:
Att ha blivit kallad på intervju av dem, men utan att det ledde till jobb, för du hörde aldrig av dem mer. Eller skulle du föredra att ha bokat mötet själv och några dagar senare få förfrågan om du vill jobba där? Dum fråga?

2-3% av alla som anställs har fått jobbet genom jobbsökning via platsannonser. Oavsett om annonsen fanns i Platsjournalen, dagspressen, branschtidningar eller någonstans på nätet.

Tyvärr fokuserar väldigt många på annonser. Fascinerande är att de fortfarande tror på metoden när de har sökt mer än femtio jobb via annons och bara blivit kallad på en enda intervju. Vad är det som gör att man tror att det ska funka den femtioförsta gången när det inte har gjort det de andra femtio gångerna?

CV-databaserna svarar för 4-5% av alla rekryteringarna. De förser vanligtvis bemanningsföretagen med nya konsulter till deras uthyrning av tjänster.

Båda metoderna passar på en ganska specifik profil. De som inte passar i den profil-mallen kommer att möta motstånd och få NEJ till svar. Alla avslag i sin tur, sliter på en. Varje NEJ gör att den som söker jobb blir besviken. För vart och ett av alla misslyckanden tappar man entusiasmen. Självkänslan att söka jobb krymper undan för undan såklart.

Att mer än 70-80% av alla rekryteringar sker via nätverk och personliga kontakter är ett faktum. Det är ett behagligt sätt att söka jobb, för man har trevligt och man riskerar inga NEJ. Allt man begär är tips, råd och följdkontakter, och man får oftast något. Självkänslan att söka jobb växer succesivt.

Rekryteringar görs med hjälp av professionella rekryterare, headhunters och matchningsfirmor. Varierar mellan 5-15%. Andra får jobb via sponsorer och företags som är intressenter till särskilda utbildningar. Ca 2%. Det finns även ett stort mörkertal eftersom alla jobb inte anmäls.

De procentuella nivåerna varierar inbördes, men skillnaderna dem emellan är konstant. Det är alltså alltid flest som får jobb via kontakter och alltid bara några få som får jobb via annons och CV-databaser. Skillnaderna är likadant fördelade oavsett hög,-eller lågkonjunktur.

Vilket skulle fungera bäst för dig?

E Eklund

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida